Øypromenaden

20191121_143317_redigert.jpg
RS 1, Colin Archer - en bærekraftig historie

RS 1, Colin Archer - en bærekraftig historie

I 1893, ble prototypen på norske redningskøyter, redningsskøyta RS 1, Colin Archer, sjøsatt i Larvik. Skøyta ble bygget med restmaterialer etter polarskipet FRAM og skulle tåle alt av vær og sjø. Skøyta ble en suksess og utførte redningsbragder for Redningsselskapet i 40 år. Hun reddet 57 båter fra havari og 237 mann fra den visse død, samt at hun assisterte 1.522 båter med ca. 4500 mann om bord.

Skøyta ble pensjonert i 1930 årene og hadde ulike eiere frem til 1961 da Redningselskapet sporet opp den sagnomsuste skøyte og fikk bragt den hjem til Oslo.

Hvordan skøyta best skulle forvaltes ble en prosess med det utfall at Knut von Trepka i 1973 fikk ansvaret for å restaurere, vedlikeholde og bruke skøyta med formål om å holde henne som et levende kysthistorisk museum. Hun har siden vært skoleskip og gjort seg bemerket i internasjonale skipsstevner og regattaer. Knut von Trepka fikk i 2019 Kongens fortjenestemedalje for sin innsats med forvaltning og formidling av skøyta som er basert på frivillig arbeid.

Historien om Redningsskøyta RS 1, Colin Archer, er en sterk fortelling om god ressursforvaltning. Skøyta, som ble bygget på restmaterialer, viser et imponerende livsløp som har skapt merverdi for mange involverte og nå er en av våre nasjonale skatter. Skøyta er et prakteksempel på en bærekraftig historie på alle områder, både miljømessig, økonomisk og sosialt.

20191128_utsnitt_nummerering_ormøysund-05-05.jpg
 1.  Bekkelagskaia, 1976  Foto: Svendsen Foto/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

1.

Bekkelagskaia, 1976

Foto: Svendsen Foto/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

 2.  Sett fra Kollen, 1800 ca.  Foto: Ukjent/Bekkelaget Vel v./Mette Damsleth

2.

Sett fra Kollen, 1800 ca.

Foto: Ukjent/Bekkelaget Vel v./Mette Damsleth

 3.  Bækkelaget og Ormöen, 1903  Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

3.

Bækkelaget og Ormöen, 1903

Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

 4.  Bekkelaget renseanlegg  Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

4.

Bekkelaget renseanlegg

Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

 5.  Portrett av Colin Archer  Foto: Ukjent/Knut Von Trepka

5.

Portrett av Colin Archer

Foto: Ukjent/Knut Von Trepka

 6.  RS 1, Colin Archer, arrangement, utsnitt av teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

6.

RS 1, Colin Archer, arrangement, utsnitt av teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 7.  Frydendal, Pløensbukten, 1906  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

7.

Frydendal, Pløensbukten, 1906

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 8.  RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

8.

RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 9.  Ormsund ved Christiania  Foto: C.A. Erichsen/Norsk Maritimt Museum

9.

Ormsund ved Christiania

Foto: C.A. Erichsen/Norsk Maritimt Museum

 10.  RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

10.

RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 11.  Fra Bekkelaget  Foto: Ukjent/Søndre Aker Historielag

11.

Fra Bekkelaget

Foto: Ukjent/Søndre Aker Historielag

 12.  RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

12.

RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 13.  Ormsund Bro, 1880 ca.  Foto: O.M.P Væring/Oslo Museum

13.

Ormsund Bro, 1880 ca.

Foto: O.M.P Væring/Oslo Museum

 14.  RS 1, Colin Archer, konstruksjon, utsnitt av teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

14.

RS 1, Colin Archer, konstruksjon, utsnitt av teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 15.  Utover mot Paddehavet fra Ormøya  Foto: Ukjent/Søndre Aker Historielag

15.

Utover mot Paddehavet fra Ormøya

Foto: Ukjent/Søndre Aker Historielag

 16.  RS 1, Colin Archer, konstruksjon, utsnitt av teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

16.

RS 1, Colin Archer, konstruksjon, utsnitt av teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 17.  Ceres, Omrsund, 1900 ca.  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

17.

Ceres, Omrsund, 1900 ca.

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 18.  Colin Archer, Akershus, 1893  Foto: Ukjent/Knut Von Trepka

18.

Colin Archer, Akershus, 1893

Foto: Ukjent/Knut Von Trepka

 19.  Ormsundkaia, Atelier Rude, 1980  Foto: Atelier Rude/Oslo Museum

19.

Ormsundkaia, Atelier Rude, 1980

Foto: Atelier Rude/Oslo Museum

 20.  Heimlibakken 1 på Ormøya, 1865  Foto: Ukjent/Oslo Museum

20.

Heimlibakken 1 på Ormøya, 1865

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 21.  Ormsund Bro, 1900 ca.  Foto: Ukjent/Oslo Museum

21.

Ormsund Bro, 1900 ca.

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 22.  Ormsundkaia, 1980  Foto: Atelier Rude/Oslo Museum

22.

Ormsundkaia, 1980

Foto: Atelier Rude/Oslo Museum

 23.  Grønsundveien, Fagerhøy, 1890 ca.  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

23.

Grønsundveien, Fagerhøy, 1890 ca.

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 24.  Kollen med Hvidehus og Kollshus, 1930  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

24.

Kollen med Hvidehus og Kollshus, 1930

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 25.  Bekkelaget fra Ormøya, 1903,  Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

25.

Bekkelaget fra Ormøya, 1903,

Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

 26.  Mailand, 1910  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

26.

Mailand, 1910

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 27.  Grønsund, 1950  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

27.

Grønsund, 1950

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 28.  Ormøya syd, Dalheim, 1895 ca.  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

28.

Ormøya syd, Dalheim, 1895 ca.

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 29.  Ormøya syd, 1895 ca.  Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

29.

Ormøya syd, 1895 ca.

Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

 30.  Bekkelaget renseanlegg, 1963  Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

30.

Bekkelaget renseanlegg, 1963

Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

20191128_utsnitt_nummerering_malm%C3%B8ysundbrua-06.jpg
 31.  Bro over Malmøysundet, 1965  Foto: Ukjent  Fra: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

31.

Bro over Malmøysundet, 1965

Foto: Ukjent

Fra: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

 32.  Kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947  Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

32.

Kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947

Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

 33.  Ferje over Malmøysund, 1949  Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

33.

Ferje over Malmøysund, 1949

Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

 34.  Flaggheising, kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947  Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

34.

Flaggheising, kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947

Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

 36.  Kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947  Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

36.

Kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947

Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

 37.  Feriebåten kommer, 1938  Foto: Ukjent/Oslo Museum

37.

Feriebåten kommer, 1938

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 38.  Arbeidernes båtforening, vårregatta, 1938  Foto: Ukjent/Oslo Museum

38.

Arbeidernes båtforening, vårregatta, 1938

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 39.  D/S Ceres ved Malmøya Brygge, 1897  Foto: Ukjent/Oslo Museum

39.

D/S Ceres ved Malmøya Brygge, 1897

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 40.  Mot Grønsund  Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

40.

Mot Grønsund

Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

 41.  Parti fra Ormöen, Christiania, 1897  Foto: C.A. Erichsen/Oslo Museum

41.

Parti fra Ormöen, Christiania, 1897

Foto: C.A. Erichsen/Oslo Museum

 42.  Seilbåt på Oslofjorden  Foto: Ukjent/Oslo Museum

42.

Seilbåt på Oslofjorden

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 43.  Villa Fjeldstuen på Malmøya, 1920 ca.  Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

43.

Villa Fjeldstuen på Malmøya, 1920 ca.

Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

 44.  Menn med motorbåt, Ormsund Roklub  Foto: Henrik Ørsted/Oslo Museum

44.

Menn med motorbåt, Ormsund Roklub

Foto: Henrik Ørsted/Oslo Museum

 45.  Carl Abraham Pihl med familie på Malmøya, 1890-1900 ca.  Foto: Ukjent/Oslo Museum

45.

Carl Abraham Pihl med familie på Malmøya, 1890-1900 ca.

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 46.  Premievinnere, Arbeidernes båtforening, våreregatta, 1938  Foto: Ukjent/Oslo Museum

46.

Premievinnere, Arbeidernes båtforening, våreregatta, 1938

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 47.  På verandatrapp, 1905-1910  Foto: J.B.C. Fjelle/Oslo Museum

47.

På verandatrapp, 1905-1910

Foto: J.B.C. Fjelle/Oslo Museum

 48.  Foran Ormsund Roklub, 1935  Foto: Ukjent/Oslo Museum

48.

Foran Ormsund Roklub, 1935

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 49.  Foran landsted, 1895 ca.  Foto: Ukjent/Oslo Museum

49.

Foran landsted, 1895 ca.

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 50.  Ormsund Roklub, 1935  Foto: Ukjent/Oslo Museum

50.

Ormsund Roklub, 1935

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 51.  Malmøysund, 1935  Foto: Ukjent/Bekkelagets vel v./Mette Damsleth

51.

Malmøysund, 1935

Foto: Ukjent/Bekkelagets vel v./Mette Damsleth

 52.  Roere, Ormsund Roklub, 1935  Foto: Ukjent/Oslo Museum

52.

Roere, Ormsund Roklub, 1935

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 53.  Bilferge fra Malmøya til Ormøya, 1947  Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

53.

Bilferge fra Malmøya til Ormøya, 1947

Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

 54.  Furuholmen, arrangement, teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

54.

Furuholmen, arrangement, teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 55.  Furuholmen, konstruksjon, teknisk tegning  Fra: Norsk Maritimt Museum

55.

Furuholmen, konstruksjon, teknisk tegning

Fra: Norsk Maritimt Museum

 56.  Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 19, 1938  Foto: Ukjent/Oslo Museum

56.

Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 19, 1938

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 57.  Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 20, 1938  Foto: Ukjent/Oslo Museum

57.

Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 20, 1938

Foto: Ukjent/Oslo Museum

 58.  Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 7, 1938  Foto: Ukjent/Oslo Museum

58.

Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 7, 1938

Foto: Ukjent/Oslo Museum

20191127_samarbeidspartnere.jpg