
Øypromenaden
Desember 2019 satte Ruter i gang et prøveprosjekt for selvkjørende busser på Ormøya og Malmøya. I den forbindelse fikk MMW i oppdrag å designe signalreflekterende seil for busstraseen.
Dukene er produsert etter tradisjonell seilduksteknikk. På seilene er det trykket historiske bilder fra området.
Denne utstillingen har blitt til med god hjelp fra naboer, som har bidratt med fotografier og lokalhistorisk kunnskap.
Bla deg nedover for å lese mer om historien bak prosjektet og for oversikt over utstillingen.
Velkommen til Øypromenaden!
Tusen takk til lokale ildsjeler Mette Damsleth og Knut Von Trepka, Ruter, Rejlers, Holo, WSP, Byggsørvis AS, Tegnestuen Lokal, Grid, Konsis, Gran Seil, Malmøya Vel, Selskapet til Bekkelagets Vel, Søndre Aker Historielag, Oslo Museum, Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek og Norsk Maritimt Museum.



RS 1, Colin Archer - en bærekraftig historie
I 1893, ble prototypen på norske redningskøyter, redningsskøyta RS 1, Colin Archer, sjøsatt i Larvik. Skøyta ble bygget med restmaterialer etter polarskipet FRAM og skulle tåle alt av vær og sjø. Skøyta ble en suksess og utførte redningsbragder for Redningsselskapet i 40 år. Hun reddet 57 båter fra havari og 237 mann fra den visse død, samt at hun assisterte 1.522 båter med ca. 4500 mann om bord.
Skøyta ble pensjonert i 1930 årene og hadde ulike eiere frem til 1961 da Redningselskapet sporet opp den sagnomsuste skøyte og fikk bragt den hjem til Oslo.
Hvordan skøyta best skulle forvaltes ble en prosess med det utfall at Knut von Trepka i 1973 fikk ansvaret for å restaurere, vedlikeholde og bruke skøyta med formål om å holde henne som et levende kysthistorisk museum. Hun har siden vært skoleskip og gjort seg bemerket i internasjonale skipsstevner og regattaer. Knut von Trepka fikk i 2019 Kongens fortjenestemedalje for sin innsats med forvaltning og formidling av skøyta som er basert på frivillig arbeid.
Historien om Redningsskøyta RS 1, Colin Archer, er en sterk fortelling om god ressursforvaltning. Skøyta, som ble bygget på restmaterialer, viser et imponerende livsløp som har skapt merverdi for mange involverte og nå er en av våre nasjonale skatter. Skøyta er et prakteksempel på en bærekraftig historie på alle områder, både miljømessig, økonomisk og sosialt.


1.
Bekkelagskaia, 1976
Foto: Svendsen Foto/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

2.
Sett fra Kollen, 1800 ca.
Foto: Ukjent/Bekkelaget Vel v./Mette Damsleth

3.
Bækkelaget og Ormöen, 1903
Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

4.
Bekkelaget renseanlegg
Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

5.
Portrett av Colin Archer
Foto: Ukjent/Knut Von Trepka

6.
RS 1, Colin Archer, arrangement, utsnitt av teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

7.
Frydendal, Pløensbukten, 1906
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

8.
RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

9.
Ormsund ved Christiania
Foto: C.A. Erichsen/Norsk Maritimt Museum

10.
RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

11.
Fra Bekkelaget
Foto: Ukjent/Søndre Aker Historielag

12.
RS 1, Colin Archer, snitt, innredning, utsnitt av teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

13.
Ormsund Bro, 1880 ca.
Foto: O.M.P Væring/Oslo Museum

14.
RS 1, Colin Archer, konstruksjon, utsnitt av teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

15.
Utover mot Paddehavet fra Ormøya
Foto: Ukjent/Søndre Aker Historielag

16.
RS 1, Colin Archer, konstruksjon, utsnitt av teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

17.
Ceres, Omrsund, 1900 ca.
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

18.
Colin Archer, Akershus, 1893
Foto: Ukjent/Knut Von Trepka

19.
Ormsundkaia, Atelier Rude, 1980
Foto: Atelier Rude/Oslo Museum

20.
Heimlibakken 1 på Ormøya, 1865
Foto: Ukjent/Oslo Museum

21.
Ormsund Bro, 1900 ca.
Foto: Ukjent/Oslo Museum

22.
Ormsundkaia, 1980
Foto: Atelier Rude/Oslo Museum

23.
Grønsundveien, Fagerhøy, 1890 ca.
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

24.
Kollen med Hvidehus og Kollshus, 1930
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

25.
Bekkelaget fra Ormøya, 1903,
Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

26.
Mailand, 1910
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

27.
Grønsund, 1950
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

28.
Ormøya syd, Dalheim, 1895 ca.
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

29.
Ormøya syd, 1895 ca.
Foto: Ukjent/Bekkelagets Vel v./Mette Damsleth

30.
Bekkelaget renseanlegg, 1963
Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum


31.
Bro over Malmøysundet, 1965
Foto: Ukjent
Fra: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

32.
Kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947
Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

33.
Ferje over Malmøysund, 1949
Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

34.
Flaggheising, kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947
Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

36.
Kurs for Arbeiderkvinner, Malmøya, 1947
Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

37.
Feriebåten kommer, 1938
Foto: Ukjent/Oslo Museum

38.
Arbeidernes båtforening, vårregatta, 1938
Foto: Ukjent/Oslo Museum

39.
D/S Ceres ved Malmøya Brygge, 1897
Foto: Ukjent/Oslo Museum

40.
Mot Grønsund
Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

41.
Parti fra Ormöen, Christiania, 1897
Foto: C.A. Erichsen/Oslo Museum

42.
Seilbåt på Oslofjorden
Foto: Ukjent/Oslo Museum

43.
Villa Fjeldstuen på Malmøya, 1920 ca.
Foto: A.B. Wilse/Oslo Museum

44.
Menn med motorbåt, Ormsund Roklub
Foto: Henrik Ørsted/Oslo Museum

45.
Carl Abraham Pihl med familie på Malmøya, 1890-1900 ca.
Foto: Ukjent/Oslo Museum

46.
Premievinnere, Arbeidernes båtforening, våreregatta, 1938
Foto: Ukjent/Oslo Museum

47.
På verandatrapp, 1905-1910
Foto: J.B.C. Fjelle/Oslo Museum

48.
Foran Ormsund Roklub, 1935
Foto: Ukjent/Oslo Museum

49.
Foran landsted, 1895 ca.
Foto: Ukjent/Oslo Museum

50.
Ormsund Roklub, 1935
Foto: Ukjent/Oslo Museum

51.
Malmøysund, 1935
Foto: Ukjent/Bekkelagets vel v./Mette Damsleth

52.
Roere, Ormsund Roklub, 1935
Foto: Ukjent/Oslo Museum

53.
Bilferge fra Malmøya til Ormøya, 1947
Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

54.
Furuholmen, arrangement, teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

55.
Furuholmen, konstruksjon, teknisk tegning
Fra: Norsk Maritimt Museum

56.
Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 19, 1938
Foto: Ukjent/Oslo Museum

57.
Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 20, 1938
Foto: Ukjent/Oslo Museum

58.
Arbeidernes båtforening, vårregatta, båt nr. 7, 1938
Foto: Ukjent/Oslo Museum

